ALLMÄNNA VILLKOR
2025-03-03
1. ALLMÄNT OCH DEFINITIONER
1.1. Såvida inte annat är överenskommet, gäller dessa försäljningsvillkor vid varje tillfälle då Filter Refresh tillhandahåller Tjänster och Produkter samt användning av webbplatsen och webbshoppen (Pro Shop).
1.2. Utöver vad som definierats i sådan Orderbekräftelse, skall följande ord då de förekommer i dessa försäljningsvillkor ha den innebörd som framgår nedan:
"Allmänna Villkor" | Villkor enligt detta dokument. |
"Fel" | Defekt i Tjänst enligt beskrivning i punkt 5 nedan. |
"Filter Refresh" | Filter Refresh Sverige AB, 559076-1846, Box 6123, 102 32 Stockholm. |
"Försening" | Försenad leverans av Tjänst enligt beskrivning i punkt 5 nedan. |
"Komponent" | Partikelfilter, katalysator eller annan fordonsdel. |
"Kund" | Köpare av tjänster och produkter tillhandahållna av Filter Refresh såsom fordonsverkstäder, åkerier eller privatpersoner. |
"Orderbekräftelse" | Skriftlig bekräftelse från Filter Refresh. |
"Prislista" | Den vid var tidpunkt gällande prislista som Filter Refresh tillämpar avseende Tjänster och Produkter. |
"Produkt" | Produkt eller vara som tillhandahålls av Filter Refresh. |
"Tjänst" | Tjänst som tillhandahålls av Filter Refresh såsom men ej begränsat till rengöringsservice av fordonskomponenter samt utbytesservice. |
"Rengöringsservice" | Rengöring av komponenter som utförs av Filter Refresh. |
"Utbytesservice" | Utbyte av använda komponenter mot tillhandahållande av rengjorda komponenter. |
1.3. Filter Refresh förbehåller sig rätten att ändra dessa Allmänna Villkor utan föregående meddelande.
1.4. Eventuella avvikelser från dessa Allmänna Villkor måste upprättas skriftligen och accepteras av såväl Kund som Filter Refresh för att gälla.
2. TJÄNSTER OCH PRODUKTER
2.1. Det exakta innehållet i Tjänster och Produkter framgår av Orderbekräftelsen.
2.2. Filter Refresh skall genomföra Tjänsten på ett professionellt och fackmannamässigt sätt.
2.3. Vid utförande av Tjänsten Rengöringsservice:
2.3.1. Genom utförd Tjänst ska Komponenten ha fullgott flöde och mottryck.
2.3.2. Om Tjänsten inte kan utföras på Komponenten till fullgoda mätvärden utgår ingen kostnad, om inte annat avtalats.
2.3.3. Om Kunden vill ha en defekt Komponent i retur faktureras Kunden en kostnad för frakt i båda riktningarna.
2.3.4. Om en annan komponent, eller fler komponenter, än vad som beskrivet i Orderbekräftelsen lämnas in kan Filter Refresh uppdatera Orderbekräftelsen och justera priset.
2.4. Vid utförande av Tjänsten Utbytesservice:
2.4.1. Filter Refresh tillhandahåller Utbytesservice av vissa komponenter.
2.4.2. Komponenten som fås i utbyte kan vara tidigare använd och av annat fabrikat än det som lämnas in.
2.4.3. En stomkostnad tas ut om den inbytta komponenten är a) defekt eller felaktig, b) inte kan rengöras enligt Filter Refresh krav, c) inte skickas i retur inom 5 dagar från mottagande av utbytesdel. Filter Refresh avgör om stomkostnad skall tas ut.
2.5. Vid försäljning av Produkter:
2.5.1. Produkter som, trots Filter Refresh rimliga ansträngningar, utgått ur sortimentet, eller inte längre finns att tillgå, är Filter Refresh inte skyldiga att tillhandahålla oavsett deras placering i webbshoppen, omfattning av lämnad offert eller om de är beställda av kunden.
2.5.2. Om Produkter inte finns att tillgå efter beställning skall Filter Refresh meddela Kunden utan dröjsmål.
2.5.3. Vissa Produkter säljs endast till företag.
2.6. Filter Refresh har rätt att anlita underentreprenörer i och utanför Sverige för utförande av olika arbetsmoment inom ramen för Tjänsten. Filter Refresh ansvarar i samband härmed för att underentreprenörer uppfyller åtaganden som Filter Refresh iklätt sig i enlighet med dessa Allmänna Villkor.
2.7. Kunden kan begära ändring i utförande av Tjänsten. Under förutsättning att Filter Refresh bedömer att en att sådan ändring är genomförbar skickas en ny Orderbekräftelse där ändringen är inkorporerad inklusive nytt pris.
3. PRIS OCH BETALNING
3.1. Priset för Filter Refresh Tjänster och Produkter framgår av Prislistan.
3.2. Filter Refresh förbehåller sig rätten att justera Prislistan utan att informera Kund i förväg.
3.2.1. Pris som framgår av avtal mellan Kund och Filter Refresh gäller och skall inte påverkas av justering i Prislistan som gjorts därefter.
3.3. Filter Refresh reserverar sig för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, förändring i råvarupriser, tryckfel i Prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information.
3.3.1. Kund har rätt att utan kostnad häva köpet om annonserat pris har förändrats eller är fel.
3.4. Betalningsvillkor vid fakturering är 10 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag.
3.4.1. För vissa Tjänster, Produkter och Kunder tas betalning ut i förskott.
3.5. Vid försenad betalning har Filter Refresh rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagstadgad påminnelseavgift och inkassoavgift, innefattande indrivningskostnader.
3.6. Levererade Produkter förblir Filter Refresh egendom intill att full likvid erhållits.
3.7. Filter Refresh fakturerar Kunden kostnaden för Tjänsten. Detta gäller även om slutkunden har varit i direktkontakt med Filter Refresh och/eller initierat användandet av Filter Refresh service hos Kunden. Avsteg från detta (t.ex. om Filter Refresh har direktavtal med åkeri som använder extern verkstad) skall ske skriftligt från Filter Refresh.
4. TRANSPORT OCH LEVERANS
4.1. Vid utförande av Tjänster:
4.1.1. Vid transport av Komponent från Kunden till Filter Refresh, ansvarar Kunden för att Komponenten är väl förpackad i lämpligt ytteremballage med rätt storlek innan den överlämnas till transportör så att inte skador eller extra kostnader uppstår under transport.
4.1.1.1. Kunden ansvarar för eventuella skador som uppstår under transport till Filter Refresh.
4.1.1.2. Kostnader som uppkommer till följd av gods är utanför transportörens produktspecifikation (t.ex. felaktigt förpackat eller för stort gods), gods vars storlek är utanför vad som ingår i Tjänsten eller oplanerade extra tillägg (t.ex bomkörning) kan faktureras till Kunden i efterskott. Maxstorlekar framgår av Filter Refresh hemsida.
4.1.2. Transport av Komponent från Filter Refresh till Kunden, sker enligt FCA Filter Refreshs leveranspunkt (Incoterms 2020), varefter Kunden är ansvarig för Komponent.
4.1.2.1. Kostnader för oplanerade extra tillägg (t.ex. leveranshinder) kan faktureras Kunden i efterskott.
4.1.3. Pris för transport framgår av Prislista. Vissa Tjänster inkluderar kostanden för frakt upp till ett normalbelopp.
4.1.4. Ersättning för försenad eller förlorad försändelse täcks normalt endast av transportörens standardtransportförsäkring, som kan ha ett lägre ersättningsbelopp än värdet på godset. Särskilda högre försäkringsbelopp skall skriftligen bekräftas av Filter Refresh.
4.2. Vid försäljning av Produkter:
4.2.1. Kostnad för frakt framgår av Orderbekräftelsen.
4.2.2. Vid leveransförsening skall Filter Refresh meddela Kunden ny leveranstid. Kunden har rätt att häva köpet vid leveransförsening. Detta gäller dock ej vid specialtillverkade produkter om arbetet påbörjats.
5. FEL OCH FÖRSENINGAR
5.1. Fel i Tjänst ska anses föreligga då levererad Komponent inte överensstämmer med Orderbekräftelse från Filter Refresh och/eller då fullgoda mätvärden för flöde ej uppnåtts. Fel i Tjänst anses inte föreligga vid fel som inte är relaterade till Tjänsten, såsom sensorfel, slangbrott eller då fel uppstått till följd av andra fel såsom felaktigt inställd eller dåligt fungerande motor, olämplig motorolja, ej nollställda felkoder, oförmåga hos Kund att installera den rengjorda Komponenten eller andra Komponentfel.
5.2. Kunden skall ha säkerställt (själv eller hos tredje part) relevant kunskap och utrustning för att kunna:
5.2.1. konstatera att felet helt eller delvis kan åtgärdas med en rengöring av Komponenten;
5.2.2. demontera/montera Komponenten i enlighet med servicemanual/instruktion samt kunna nollställa/släcka felkoder i fordonets elektroniska kontrollenhet (ECU) och genomföra verkstadsregenerering.
5.3. Försening av Tjänst ska anses föreligga då faktiskt FCA leveransdatum ligger mer än 10 arbetsdagar efter ankomst till Filter Refresh och Filter Refresh ej kommunicerat detta med Kund.
5.4. Kund ska skriftligen reklamera Fel eller Försening till Filter Refresh inom 10 dagar ifrån emottagen Komponent då Kund anser att Fel eller Försening föreligger.
5.5. Reklamation kan endast göras till Filter Refresh för Fel i Tjänsten, såsom en blockerad Komponent.
6. GARANTI, ANSVAR OCH ÅNGERRÄTT
6.1. Vid utförande av Tjänster
6.1.1. Filter Refresh lämnar det kortare av 12 månader/60 000 km/2 000 timmar garanti.
6.1.2. Filter Refreshs garanti innebär att Komponenten ska uppnå fullgoda mätvärden för mottryck efter utförd Tjänst. Om Kunden reklamerar Tjänsten Rengöringsservice skall Filter Refresh först ges möjlighet att åter rengöra komponenten och om inte fullgoda mätvärden uppnås ska Filter Refresh återbetala kostnaden för Tjänsten.
6.1.3. Garantin omfattar inte
6.1.3.1. kostnad för arbete eller andra direkta eller indirekta kostnader utöver kostnad för Tjänsten;
6.1.3.2. sensorer (t.ex. temperatursensor, tryckgivare, lambdasond) som inte tagits bort från Komponenten eftersom de inte testas före rengöringen av Filter Refresh.
6.1.4. Oförmåga att nollställa/släcka felkoder är inte grund för reklamation om testprotokollet visar på fullgoda mätvärden efter rengöring.
6.1.4.1. Ovanstående gäller inte om en fackmannamässig och komplett diagnostisering och felsökning (ej endast konstaterande av felkod) enligt tillverkarens instruktioner samt test/byte av relevanta komponenter (t.ex. temperatursensor, lambdasond, differentialstryckgivare, låg- och högtrycksrör) har genomförts och dokumenterats.
6.1.5. Filter Refresh ersätter inga kostnader som uppstår till följd av försening eller skador på komponent i samband med rengöring om normal aktsamhet har vidtagits.
6.2. Vid försäljning av Produkter
6.2.1. Filter Refresh lämnar 12 månaders garanti på Produkter om inte annat anges för särskilda Produkter.
6.2.2. För Produkter lämnas 14 dagars ånger- och returrätt.
6.2.3. Vid nyttjande av ånger och returrätt gäller följande:
6.2.3.1. Kunden måste meddela Filter Refresh att Kunden vill returnera Produkten och få ett godkännande för retur av Filter Refresh.
6.2.3.2. Produkten återsänds till Filter Refresh på Kundens bekostnad inom 14 dagar efter meddelad retur.
6.2.3.3. Produkten skall vara oanvänd, i originalförpackning och utan spår av installation (gäller särskilt packningar).
6.2.3.4. Filter Refresh förbehåller sig rätten att göra relevant prisavdrag, eller vägra retur, vid använd eller skadad produkt.
6.2.3.5. Ångerrätten gäller inte om försegling eller plombering brutits av Kunden.
6.2.3.6. Produkter som tillverkas efter beställning, specialtillverkad Produkt eller annan skräddarsydd lösning kan inte returneras.
6.3. Filter Refresh ersätter inga kostnader som uppstår till följd av försening eller förlust vid transport till och från Kund.
6.4. Filter Refreshs ersättningsansvar för garanti och reklamerade Fel eller Förseningar är under alla omständigheter begränsade till direkta skador där Filter Refresh agerat vårdslöst och Felet eller Förseningen har lett till väsentlig skada hos Kunden och uppgår maximalt till värdet på Tjänsten eller Produkten som beställts av Kunden och bekräftats av Filter Refresh.
7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER OCH INTEGRITETSPOLICY
7.1. De personuppgifter Kunden lämnar till Filter Refresh används för att Filter Refresh ska kunna fullgöra sina åtaganden gentemot Kunden, i övrigt ge Kunden god service och för marknadsföringsändamål. Inom ramen för Filter Refreshs marknadsföringsåtgärder kan information lämnas om egna och särskilt utvalda samarbetspartners varor och tjänster, vilket också kan innebära att Kundens personuppgifter kan användas/behandlas för att utgöra underlag för marknads- och kundanalyser, affärsuppföljning samt affärs- och metodutveckling.
7.2. Filter Refresh är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som Kund lämnar till Filter Refresh. Genom godkännande av dessa Försäljningsvillkor samtycker Kund till Filter Refreshs behandling av personuppgifter enligt denna punkt.
7.3. Filter Refresh behandlar dels uppgifter som Kund själv lämnar till Filter Refresh, t.ex. kontakt- och leveransinformation och fordonsdetaljer, samt uppgifter som Filter Refresh eller dess samarbetspartners kan komma komplettera från annat håll, t.ex. adressuppgifter, fordonsdata och kredituppgifter.
7.4. Filter Refresh kommer att behandla de personuppgifter som Kund lämnar till Filter Refresh för att administrera Kundens beställning och Kundens leverans av varor och service samt för statistik. Kundens uppgifter sparas så länge det är nödvändigt utifrån krav i lag, t.ex. Bokföringslagen, eller för att fullgöra Filter Refreshs åtaganden gentemot Kund, t.ex. för att uppfylla leverans- och garantiåtaganden.
7.5. Filter Refreshs behandling kan även innebära samkörning, både inom och utom EU, med andra register. Personuppgifter kan även överföras till Filter Refreshs samarbetspartners i syfte att administrera och underlätta Kundens köp (såsom transportbolag, IT-leverantörer, leverantörer av ekonomisystem och bolag som utvärderar ditt köp).
7.6. Filter Refreshs huvudsakliga samarbetspartners som kan få del av Kundens personuppgifter inkluderar bl.a.: Visma, DHL, PostNord, Reco.se, Microsoft, nShift, Webflow, GAN, Meta, Google.
7.7. Kund har enligt personuppgiftslagen rätt att en gång per kalenderår gratis begära information om de personuppgifter som behandlas om Kund hos Filter Refresh, oavsett hur de samlats in. Om Kunden vill ha sådan information, ska en undertecknad begäran lämnas till Filter Refresh. Begäran ska göras skriftligen och kan inte skickas med e-post. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har Kund rätt att begära att uppgifterna rättas, blockeras eller raderas.
7.8. Meddelanden till personuppgiftsansvarig hos Filter Refresh skall adresseras till Filter Refresh Sverige AB, Box 6123, 102 32 Stockholm.
7.9. Vi använder cookies och liknande teknologier för att förbättra användarupplevelsen, analysera webbplatstrafik och möjliggöra vissa funktioner på vår webbplats.
7.9.1. Cookies är små textfiler som lagras på din enhet och kan innehålla information om ditt beteende på webbplatsen. Vi använder cookies för att a) säkerställa att webbplatsen fungerar korrekt (nödvändiga cookies), b) analysera användarbeteenden för att förbättra vår tjänst (analytiska cookies), samt c) ge anpassat innehåll och marknadsföring (marknadsföringscookies).
7.9.2. Vid ditt första besök på vår webbplats ber vi om ditt samtycke till att använda cookies via vår cookie-banner. Du kan när som helst ändra dina inställningar eller återkalla ditt samtycke.
8. SEKRETESS
8.1. Kund förbinder sig att iaktta sekretess avseende all konfidentiell information tillhörande Filter Refresh som Kund får tillgång till genom köp av Tjänst eller Produkt eller i övrigt i anslutning till dessa Försäljningsvillkor. Med konfidentiell information ska avses information om hur Filter Refresh utför sina Tjänster, vilka processer och verktyg som utnyttjas inom ramen för Tjänsten eller av Filter Refresh i övrigt, prissättning av Tjänsterna, eller annars där Filter Refresh har angivit att informationen är konfidentiell.
8.2. Kund ska tillförsäkra att ingen av dennes anställda eller underentreprenörer som Kund anlitar och som får tillgång till Filter Refreshs konfidentiella information enligt punkten ovan, är bundna av sekretessåtaganden. Oavsett om oaktsamhet eller vårdslöshet kan visas är Kund ansvarig för överträdelse mot detta sekretessåtagande.
9. FORCE MAJEURE
Filter Refresh ska vara befriad från sina ansvar att utföra Tjänst enligt Orderbekräftelse där orsaken för oförmåga att utföra Tjänst är kopplad till en omständighet bortom Filter Refreshs kontroll såsom pandemi, krig, krigsliknande händelser, arbetsrelaterade händelser såsom strejk, lockout, nytillkommen lagstiftning, eldsvåda, översvämning eller liknande. Filter Refresh förbinder sig att utan dröjsmål meddela Kund skriftligen när sådan situation uppstår och söka med alla skäliga ansträngningar minimera negativa effekter av händelsen. Filter Refresh ska under alla omständigheter i övrigt vara befriad från ansvar, med undantag från att söka minimera negativa effekter, gentemot Kund för uppkomna skador hos Kund.
10. GILTIGHETSTID
Försäljningsvillkoren gäller tills vidare dock maximalt två år efter levererad Tjänst.
11. TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
Svensk lag ska äga tillämplighet vid tolkning och tillämpning av dessa Försäljningsvillkor. Eventuell tvist som uppstår mellan Filter Refresh och Kund och vilken ej kan lösas skall slutligen slitas i allmän domstol.
Postadress
BOX 6123
102 32 Stockholm
Leveransadress
Bruttovägen 24 port 5A
175 43 Järfälla
Kontaktuppgifter
010-171 06 00
verkstad@filterrefresh.se
www.filterrefresh.se
Bolagsuppgifter
Filter Refresh Sverige AB
559076-1846
Säte: Stockholm
Banggiro: 811-8911